Skip to main content

Sepanjang Hari Raya

Happy Eid Aidilfitri, everybody !

Hahaa.


Lawak sangat. Ape? Hm, tak sempat kalau nak cerita dari awal. Sikit-sikit cukup lah ye.



Raya Pertama : Biasalahhh, orang lain pun balik kampung jugak. Eh, tapi tahun ni luar biasa sikit. Sebab the whole family melepak dekat rumah atok dulu. Hujan pagi raya tu - biasanya semua pergi kubur nenek. Yehhhh...alah, tapi lepas tu kteorg pergi jugak dekat sana. Lepas hujan berhenti, kteorg pun berhenti tengok cerita-cerita raya yang tersiar kat Tv. Ramai-ramai buat rombongan pergi kubur nenek. Dah sampai sana, kteorg sempat sedekahkan Al-Fatihah untuk adik sepupu aku && nenek punya mak. Macam biasa, habis lekat tumbuh-tumbuhan liar dekat kubur tu kat kain baju kurung. Wakakaa, sekarang dah semakin bertambah kubur kat situ. Susah nak lalu sebab tak teratur. Siapa yang berani nak pergi aturkan balik kubur-kubur tu semua? Hahaa..dahsyat lah. Takkan nak gali balik tuan punya kubur tu. Bak kata Hadziq dalam cerita Syurga Cinta tu, " Agak-agak lahh ".



Raya Ke-2 sampai raya yang ke berape entah, ikut sepupu-sepupu pergi rumah makcik, pakcik, saudara, semua lahh..waktu ni lah masa yang paling sesuai sangat nak kumpul duit raya - kalau nak && kalau dapat. Mane boleh pakse-pakse, ye tak? hahahahaaa...



14hb Sept - Raya yang ke-5 dah mule sambung belajar balik. Ade tuisyen 14hb Sept pukul 12tgh hari. Hm, ade 5 orang rajin je yang datang. Yelah, musim raye, sape je yang ade. Kat tuisyen aku dapat tau yang kawan-kawan aku laen dah keluar pegi beraye. WHAT??? Hm, kenape aku xtau? Yehh, jawapannye,, kerane aku takde Facebook. Azean dah plan punye baek kat Facebook tapi die takde sbb ingat tak ramai yang join. Wuhhhh..yelah, tak ramai. Nak dekat 20 umat datang beraya kat rumah aku petang tu. Maybe tak ramai yang kasi feedback kott. Lagipun, ade yang mintak tukar tarikh sebab hari tu tak dapat join. Hm, sedih tu.

Balik tuisyen - tukar baju kurung dan terus pergi rumah Aqilah, jiran aku. Kat sane, ttbe Rijal call gune nombor Hazim cakap semua dah ade depan rumah aku. Ape lagi, aku pun hantar pinggan makan dekat sink, terus keluar balik rumah. Minum? Sempat. Siket, takpe, aku batuk waktu tu.

Jemput semua masuk rumah, makan, minum, cakap-cakap..tunggu girlfriends aku yang kene tinggal kat gentlemen yang dah sampai nie datang pulak. Hee, kesian dorg jalan jauh-jauh pegi kat rumah aku * wooo *

Pukul 4.30 ptg gerak pegi rumah Najwa. Yeah, dekat sane lepak sangat lame. Najwa dengan Asyika masakkan nuggets. Aku siapkan air je - Asyika letakkan ais. Lepas tu, sempat tolong basuhkan cawan sebab dah takde ape nak buat sementare tunggu parent Najwa balik. Weee.. then, pegi rumah Ain. Dengar cerite ibu dia. Agak lambat jugak lah kteorg sampai dekat perhentian seterusnya, rumah Irisha. Wehehehee...journey pegi rumah Irisha ni kelam kabut siket. Tak nak cerita lebih-lebih!! Tapi dah sampai seronok lah..budak lelaki pergi mendayung sampan kat tengah-tengah sungai depan rumah Irisha tu. Yang lain, duduk diam-diam. Penat dowww...

Sebelum balik, makan spaghetti && minum air berkarbonat rutbir tu. Hahaa, ade wei tulis ejaan macam tu dekat botol air. Macam kelakar je bila dah dialih bahase. Balik rumah, hm, sangat lambat bebeyh. Dah nak dekat pukul 8pm baru jejak kaki kat rumah. Hehee, seram sejuk kali pertame balik lambat macam tu. Senja? Macam dah malam je bile tengok langit.

15hb Sept - bengang sebab aku taknak keluar hari tu tapi dah member aku sorang ni asik bukak cerite pasal nak pegi rumah kawan lame kteorg jadi, aku temankan lah. Lagipun die dah lame tak jumpe kawan-kawan kat sini. Cume aku nak cakap mase tu, ingat-ingatlah aku yang taknak keluar hari tu nak balik awal sbena nye.

16hb Sept - pegi rumah Hazim. Die buat open house. Sebelum raye dah ajak pegi jadi, aku pegi lah. Lagipun, die dah datang raye kat rumah aku mase 14hb tu. Oleh sebab aku dah keluar hari sebelum tu, aku terpakse batalkan niat nak lepak lame-lame dengan besties aku yang lain. Pukul 11 lebih sampai rumah Hazim, pukul 1 aku dah sampai rumah. Nasib baik kakak Hazim nak hantar sampai kat rumah. Kalau ikut orang yang tak plan perjalanan neh, entah-entah aku balik lambat lagi. Sorie cakap lah, tapi aku memang tak suke kalau parent aku sound aku. Sebelum kene sound, baik aku berpade-pade. Kene lah pandai carik gap kalau dah tau nak keluar lame-lame dalam satu-satu hari tu. Aku ingat nak lepak lame-lame dengan kawan aku, pasal tu hari sbelum aku taknak keluar. P/S : Birthday Shamsul hari nie - SELAMAT ULANGTAHUN YG KE-16

17hb Sept - sekolah. bosan. kelas 4B ade 4 orang je datang. kelas aku? hm, ramai budak perempuan. dieorg hevoc sangat sampai aku tak tau nak cakap ape. Hehee, bukan nak kutuk tapi aku ni jenis yang lasak sikit. Aku jarang cakap banyak, aku suke bergerak, bergurau, berjalan-jalan. Entah kenape, kadang-kadang susah aku nak join korg. Tmbah-tmbah pulak ade jenis prmpuan yang suke terjerit-jerit kat kelas tu. Aku tak biase lah. Pssttt, kdg2 kalau xde ckgu dalam kelas - chaotic kelas tu. Jadi, aku lepak je dengan 4 orang student 4B yang datang melepak dekat kelas aku. Yeah, wlaupun bosan sbb xde ape nak buat tp at least, korg takde lah heboh sgt. Itu yang best.

18hb Sept - Karnival Hari Raya dekat sekolah. Hm, kalau Najwa dengan Irisha tak datang, jangan harap aku ade kat skola tu. Yeah, dah lah kene pakse bayar RM2 utk makan. Weyy, nak makan dekat rumah pun boleh. Pathetic sambutan tahun nie, macam haram. Dah lah tak meriah langsung. Yang buat persembahan pun tak seronok sebab dieorg kene pakse. Bagi makan pun lambat. Perut dah lapar tapi kene hadap gak persembahan yang entah ape-ape tu. Memang kesian lah budak-budak yang kene pakse tu. Sadis sungguh. Ending, pukul 11 lebih aku, Irisha, Najwa, Azean, Asyika, Khaleesya, Rabell, Ain dan banyak lagi student lain keluar lah dari sekolah. Kami mahu pulang ~

Comments

Popular posts from this blog

...So Cute Kids Necklace...

Hmm. Check out these cute hand painted wood doll pendants from Little Pink Possies, which are inspired by vintage peg and clothespin dolls. Perfect accessory for little girls! Measuring 2 inches from top to bottom and hangs from a coordinating 12.5-inch satin cord, each posy girl pendant is entirely customizable as you choose her hair color and the letter you would like her to wear on her little heart necklace. And they have a name! Miss Quinn, Miss Hanna, Miss Polly, Miss Penelope…Actually I think they would look cute on bags too. Little posy girl pendants are US$15 each and they’re available for international order.

Mostly Just Showing Some Respect.

"Why are you wearing that?" "Oh mesti kelas lecturer tu kan, haa kena la hipokrit sikit ye tak" Omg, you should stop manipulating on how I dress. Okay, the best answer I can give you is; it depends. Yeah. Depends on the way you're thinking - whether you think positively or not, I mean. Since years ago, there are going to be days where you will find me wearing "tudung labuh" and the other times I do not. During matriculation days, people are okay with that. The girls like it and they take pictures with me wearing that. They even lend me theirs so they can see me wear one. It was nice. The point is, why is some of you make fun of me wearing it during university? I am not okay with that. This is one of the reason why I dislike the students here - they think they are so big they can simply laugh at clothes I'm comfortable in. Ugh Well, to get even, all I can think is that they are culture-shock pricks. Suddenly getting the chance t

A Different Prospect.

In the name of the Most Generous and the Most Merciful. 💕 " Pabila tertutupnya mata si ibu maka tertutuplah satu pintu nikmat iaitu doa ibu ." There's a lot to say from the way that phrase sounded. Well, it depends. I am known to appear happy and smiley at all times since I was small. From my own observation, the way people see me depends on the way I brought myself. As I enjoy joking around, acting silly, pulling pranks on my friends and have always been living in this happy bubble of mine, I actually spend very little time being sad or think about the problems that I must have had. Perhaps that is why it is very rare to see me not in the mood, except if I'm a bit too hungry or that I do not get enough sleep. Yep, I tend to appear a little grumpy from lack of sleep. Basically, that's how I bring myself around people and how I'd like people to view me. After mom's passing, I seldom take most of people's words to heart. And, it's