Skip to main content

i'm tired of everything

yehhh..

kebelakangan neh, sume bende memenatkan. tak tau lah kenape tapi nak belajar pun aku rase penat. hmm, aku kene biase kan diri balik lah dengan belajar dan sume2 bende laen. aku dah tak seaktif dulu dah rase nye. hahhhaa..tak pun aku dah kurang air dalam badan tak. tu lah pasal rase penat kowt. kalau tak pasal tuu, mesti sebab minggu nie banyak bersukan. lari sane, lari sini tapi bukannye ade ape sangat pun. cume sekadar nak dapatkan mate untuk rumah sukan je. lepas tu aku rase penat waktu belajar mungkin sebab selalu terlambat masuk kelas kowt. hahaha. aku jenis yang makan lambatlambat, selalu nye mustahil aku sudah makan awal. hm, selain dari tu, aku suke jugak makan lebihlebih sampai dah tamat waktu rehat pun aku masih makan lagi. wakakakkaa! biase lah aku. kalau dah makan, susah nak berenti. hahhaa, nie tengah hari tadi aku dah makan nasi, makan pulak makanan laen. lepas tu, pegi melantak milo pulak. petang neh ibu aku balik rumah bawak makanan, aku jugak yang makan lagi. hahaha. kalau waktu cuti lagi lebih dari ni. kalau start sarapan lambat, mesti makan tengah hari pun lambat. tapi bile dah start makan tengah hari, sampai 1 jam lebih pun tak sudah makan lagi. haha, aku enjoy je bab makanmakan neh. makanan leh buat aku gembire. kau buleh kate aku hidup untuk makan bukan makan untuk hidup. wakakkaakakaka! eishh, tapi makan lah perkare paling best dalam sehari hari kan? wuu.. seronok betul bile waktu makan tibe. kalau kat skola pun same. waktu yang aku paling tunggu2, waktu rehat lah sebab waktu tu lah buleh makan banyak2. kenyang kan perut neh. bile dah sampai kelas, baru lah segar belajar. haaaish, kalau dah start cerite pasal makan pun dah taleyh nak berenti.

hmm, tadi aku pegi skola macam budakbudak laen jugak. mase aku sampai skola, aku nampak Qila. jadi, aku jalan masuk ke kelas dengan diye jelah. belum pun masuk kelas, dah aku terkena dengan ana dgn raje. ntah ape2 ntah dieorg neh. tak abes2 pasal hari tuu. saket pulak lahh aku memandang dieorg. lepas je masuk kelas, aku letak beg kat atas kerusi. letak fail atas meja. aku suke keadaan meja aku neh. selalu je ade bende. setakat neh, tak penah lagi meja aku xde peralatan belajar. dari bukubuku nye ke pencil case dan jugak kertaskertas hand-out yang cikgu kasi. tapi, pagi neh berbeza. lepas bualbual sekejap dengan ana, kteorg plan nak turun ke perhimpunan. budakbudak ni lah tak pecaye cakap aku. aku kate ade perhimpunan kat bawah, ade lahh tu. tak caye pulak cakap aku neh. mase kat koridor, ain baru je nak naik ke kelas jadi aku pegang tangan diye, bawak diye masuk kelas. hantar beg diye skejap pstu kteorg turun. mase turun jumpe pulak dengan cikgu roszainah. antare cikgu paling best yang penah ajar kelas aku. hahaha. aku kagum cmne cikgu buleh tahan dengan perangai kteorg selame 3 tahun. dengan kelakuan masingmasing yang berbeza beza nie. cikgu memang sorang yang penyabar lahh. cakap2 pasal hal kelas dengan cikgu skejap. waktu tu ade aku, ain, rijal, azmeel dan hyazbil. kteorg mengelilingi cikgu. cikgu cakap kteorg dengar je lahh. tak lame lepas tu, azmeel dengan hyazbil pegi ke tapak perhimpunan. aku, ain dan rijal masih lagi ade kat laluan ke kantin dimane kteorg bercakap dengan cikgu roszainah tadi. kteorg bercakap cakap sambil berjalan dan sampai lah ke tapak perhimpunan.

lepas perhimpunan tamat, ahli rumah sukan Muhammad, Antah dan Melewar kene tinggal kat perhimpunan. aku dengan khaleeda ahli rumah sukan Raden jadi, khaleeda ajak aku pegi tawar diri nak tolong cikgu kat padang. buat lah ape2 keje pun asalkan hari neh malas nak duduk dalam kelas. hahaaha. aku takde nak buat apeape pun waktu tu jadi aku ikut je lah plan diye. kteorg jumpe cikgu januriah. khaleeda kate cikgu ade mintak tolong diye untuk buat kan air untuk ahli rumah Raden yang hari ni terlibat dengan acare sukantara. pasal tu lah kteorg pegi jumpe cikgu januriah tapi cikgu januriah ade kate disebab kan kteorg form3, jadi cikgu tak nak libat kan kteorg sekali sebab nanti cikgu yang masuk kelas marah pulak klo kteorg takde dalam kelas. wlaupe pun, aku ckap jugak kat cikgu, 'klo ade ape2 nnt, carik la kteorg kat kelas 3 Bukhari'. lepas tu, aku dengan khaleeda masuk ke kelas tapi cikgu takde pun dalam kelas. ape lagi, aku pun start lah tergelak-gelak kat dalam kelas dengar lawak budakbudak neh. kelas sebelah ade cikgu tapi tak ramai yang masuk kelas. budak laki kelas sbelah ade kat bawah. separuh ade tolong cikgu kat padang, cmtu lah jugak dengan budak2 kelas aku. separuh ade kat padang sebab tolong cikgu, separuh lagi ade kat padang sebab tak nak masuk kelas dan selebih nye memang saje sukesuke nak merayau-rayau keliling skola kowt. hahaha. lebih kurang je perangai kteorg sume tapi mane yang rajen atau memang tak suke turun padang, melepak dalam kelas lah keje dieorg. cikgu masuk, dieorg belajar. sepanjang ketiadaan cikgu dalam kelas, aku dengan khaleeda melepak aje kat tepi koridor. bualbual skejap pastu aku masuk kelas. duduk dan gelakgelak pasal hal semalam. semalam aku dengan budak2 perempuan kelas aku ade cakapcakap pasal ape2 aje bnde yang kteorg cakap, pstu aku dengan salamah dan ana berkejar-kejar dalam kelas waktu rehat 2 mase. memang takde buat ape sangat hari rabu jadi perkare terbaik untuk dilakukan bersame selain mentelaah buku ialah bermain mengaktifkan diri.

tak lame lepas tu, Azmeel masuk ke kelas. aku tak ambik tau pasal apeape yang diye cakap tapi tibe2 khaleeda panggil aku ajak turun ke padang. kate nye azmeel sampai kan pesan cikgu yang nak mintak pinjam 2 orang budak lelaki dan 2 orang budak perempuan. azmeel ajak yusri dan khaleeda ajak aku. kteorg berempat pun turun ke padang. yang laen, korg buat lah ape2 yang patut sesame sendiri yeh. bile turun je padang, aku nampak ramai budak upper form [form4-6]. hari neh pelajar upper form terlibat dengan sukantara. jadi cikgu perlukan bantuan budak2 lower form [form1-3] untuk tolong catat kan nombor pelajar yang berjaye kumpul mate untuk rumah sukan dieorg. aku dengan khaleeda dah tolong cikgu untuk catatkan nombor ahli rumah Raden perempuan dan azmeel dengan yusri bantu sebalik nye. itu untuk rumah Raden je. untuk melewar, ade Firdaus dengan Faez tapi lepas beberape lame, Ana dengan Ain Khairunnisa keluar dari kelas dan pegi sukesuke tolong due orang tu sebab tak nak masuk kelas. Antah pulak ade Aisyah dengan Farzana. selain dari dieorg, ade jugak pelajar form3 laen macam, faizam, bulat, shamsul, radzuan, azran, amirul, affiq dll. aku rase ramai budak form3 tak masuk kelas pagi tadi. hahahaha. aku pun same aje. tu pun lepas waktu rehat naek kelas sebab terpakse. rase mcm nak tak nak je tapi takpe lahh, dah takde ape keje laen yang aku leh buat.

ade ke budak neh kate kat aku, 'muke baik tapi leh tahan gak nakal kaw neh, kan.' aku gelak aje. dah jadi habit lak gelak tu, tiap2 hari aku gelak. mule sebab aku ade terbace lah dulu tu. 'A waste day is a day without laughter'. macam tu lah lebih kurang bunyi nye Idiom tuu. ntah abende nye kan.. sbelum waktu balik, ade waktu amali solat tapi aku tak suke solat kat skola jadi, aku tak plan pun bawak telekung ke skola. aku lepak je kat tepi koridor dengan Ain khairunnisa dah siap2 nak balik. bawak beg dengan fail dan bukubuku teks. hahaha. petang neh, aku dengan khaleeda dah plan nak gi library. ade hal kteorg nak uruskan. aku nak siapkan nota sejarah aku jdi leh kasi khaleeda pinjam sebab semalam diye tak datang skola. cikgu sejarah pulak nak mintak buku nota esok. khaleeda yang tak tau pasal nota2 tu kene lah pinjam buku nota aku. petang tadi, lepas siapkan keje, khaleeda balik naik bas dan aku terus jalan kaki ke rumah. aku jalan kaki je sebab rumah aku dekat. lagi pun, jarang2 aku dapat peluang keluar rumah sendiri2. bile ade mase untuk jalan kaki mcm neh, buleh laa aku tenang2kan fikiran jap memandang kiri kanan ade tumbuhan menghijau. lalu2 tadi, ade pulak air terjun buatan manusia dekat entrance taman rekreasi k.p. tahun lepas, petang2 kat situ ade budak llki ramai2 shuffle tapi skrang dh tak nmpak punn..sejak hujung tahun lepas lgi rase nye. aku balik rumah terus makan tapi lepas tu tgk dh nak dekat pkul 4pm, terus aku siap2 untuk solat zuhor. then, bukak blog terus taip entry neh. oke, byebye!

Comments

Popular posts from this blog

...So Cute Kids Necklace...

Hmm. Check out these cute hand painted wood doll pendants from Little Pink Possies, which are inspired by vintage peg and clothespin dolls. Perfect accessory for little girls! Measuring 2 inches from top to bottom and hangs from a coordinating 12.5-inch satin cord, each posy girl pendant is entirely customizable as you choose her hair color and the letter you would like her to wear on her little heart necklace. And they have a name! Miss Quinn, Miss Hanna, Miss Polly, Miss Penelope…Actually I think they would look cute on bags too. Little posy girl pendants are US$15 each and they’re available for international order.

"Hey there, Delilah. Here's to you. This one's for you"

Hello, lovelies. 💗 There are certain things keep bugging my head every now and then but none of those is as saddening as this one currently circling my head. Almost two years has passed. Crazy how one thing could really decide to just sit there in your head and won't ever leave, right? *sigh. And as crazy as that may be, um, I don't know why it keeps coming back. I don't mean anything vivid like flashbacks - just feelings. Perhaps I'm so used to missing it every single day and had been comfortable of doing so for quite a long time that somehow a man of routine like me failed to forget. Not like I'm trying hard enough. I remember crying so hard and has begged to have my life back. Wallahi , that one du'a was so sincerely wished it literally came true. I got my life back. He gave me my life back. Just the way it was before life decided to be complicated. But why, though everything is back as it was once were, that I start to..um. Am I

Choose Being Kind Over Being Right

In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful 💗 This morning Diana texted me telling that one of our friend, Syafiqah, has lost her beloved father. Innalillahi-wa-innailaihi-rajiun. I have yet to know the whole story behind that but I did call her last month - sekadar bertanya khabar. And she had a lot to tell since we have not met for ages. Hm what I didn't hear was that her father has been returning back and forth to hospital for some time. Suddenly hearing about her father's death somehow break my heart too. Syafiqah was one of the many friends who had given nice, encouraging words when my mother died last two years. Her grief now is pretty much felt 😔 Nevertheless, I hope people are going to be there for her - giving her all the support she needs. Whatever I did not get when this happened to me, I hope she gets it. Despite all this, I have something important to share. About stopping ourselves from bigger damage, choosing empathy, mostl